Mi az igazság a cukorról?

A világon rengeteg kutatást végeznek a cukor egészségre gyakorolt hatásáról, de a legtöbb egymásnak ellentmondó eredményt hoz. Vajon miért?

A kérdésre a válasz sokszor abban rejlik, hogy a kutatásokat nem egyszer olyan cégek szponzorálják, amelyeknek az az érdeke, hogy egy bizonyos eredményt kapjanak, így nem mindegy, melyik közleményt fogadjuk el hiteles forrásként.

 

Néhány tudósnak, Bes-Rastrollo és munkatársainak 2013 végén megjelent egy átfogó tanulmányuk, amelyben az addig megjelent összefoglalókat értékelték, hogy megtudják, mi az igazság. A PubMed-ben, a Cochrane Library-ban és a Scopus-ban kutattak a témában megjelent angol, spanyol és francia nyelvű közlemények után. 405 olyan közleményt találtak, amelyekben a cukor vagy a cukrozott italok, üdítők, testtömeg index (BMI), és a túlsúly vagy obezitás (elhízás) szavak egyaránt szerepeltek, de mindössze 17-et találtak tudományos szempontból megfelelőnek és értékelhetőnek.

 

Az értékelésbe vont 17 átfogó tanulmányban 11-ben jelentették ki, hogy semmiféle érdekközösségük nincs az iparral (de 7-ben nyilvánosságra hozták, hogy munkájukhoz a kormányzattól, egyetemektől, akadémiai kutatóközponttól kaptak anyagi támogatást), 6-ban viszont jelezték a lehetséges érdekütközést (ipari befolyás). A 17 vizsgálatból levont 18 következtetésből 11 (11/18 = 61%) fordított arányú összefüggést igazolt a cukrozott italok fogyasztása és a testtömeg gyarapodása között. Az ipar által finanszírozott kutatások közül csak 1 talált összefüggést a cukrozott üdítők és az elhízás között, az ipari finanszírozástól függetlenek közül viszont 10, és csak 2 vizsgálatban nem igazolódott az egyértelmű pozitív kapcsolat. 

 

Mivel a cukor, és a gyakori, rendszeres, nagy mennyiségű fogyasztása általa okozottmetabolikus szindróma súlyosan károsítja az egészséget, három egyetem és tucatnyi specialista közreműködésével egy SugarScience.org címen új honlapot indítottak, amelyen máris 8 000 közlemény olvasható a cukor egészségkárosító hatásairól.

 

A WHO és az amerikai kardiológusok is legfeljebb napi 9 teáskanál cukor fogyasztását javasolják a férfiak (kb. 150 kilokalória), és 6 kiskanálnyit a nők (100 kilokalória) számára. A szakemberek szerint egyetlen szokványos (330 ml-es) dobozos üdítő 8 teáskanál cukrot tartalmaz. Laura Schmidt (az UCSF professzora) szerint az amerikaiak a naponta javasolt maximális cukormennyiségnek kb. a háromszorosát fogyasztják el naponta.

 

Forrás:

Anahad O’Connor: Website Explores Sugar’s Effects on Health

kapcsolódó cikkek