Változások a koleszterin és a sófogyasztás háza táján

Az Amerikai Egyesült Államokban működő Diétás Irányelvek Tanácsadó Bizottságának új jelentése szerint változások történtek a koleszterin-, a kávé- és a sófogyasztással kapcsolatos útmutatókban.

A Diétás Irányelvek Tanácsadó Bizottsága (Dietary Guidelines Advisory Committee, DGAC) 2015. február végén jelentette meg 570 oldalas jelentését, amely az USA kormánya számára foglalja össze az egészséges táplálkozással és a betegségek megelőzésével kapcsolatos legújabb ajánlásokat. Alapvető, stabil ajánlások mellett néhány változás is történt.

 

Az ajánlások között olvashatók olyanok, amelyek nem változtak az elmúlt évtizedekben, így például: a zöldségek és gyümölcsök, a teljes kiőrlésű lisztekből készült ételek, az alacsony zsírtartalmú tejtermékek, a tenger gyümölcsei, a hüvelyesek, a csonthéjasok fogyasztását hangsúlyozó tanácsok, illetve azok az ajánlások, amelyek felhívják a figyelmet arra, hogy fontos a vöröshúsok és a feldolgozott hústermékek, valamint a hozzáadott cukor és a finomított lisztek fogyasztásának csökkentése. Azonban az ajánlások néhány újdonsággal is szolgálnak. Így például zöld utat adnak a mérsékelt mennyiségű kávé fogyasztásának, és nem akarják befolyásolni, hogy az amerikaiak mennyi koleszterint fogyasztanak.

 

Az orvosokból és táplálkozástudományi szakemberekből álló tanácsadó bizottsághosszú távú problémákkal is foglalkozik, így a jelentésben idén először szóba kerülnek az élelmiszerellátás fenntarthatóságával kapcsolatos kérdések is, valamint az egészséges táplálkozási szokások fenntarthatósága és a modern fogyasztási szokások – például a kávéivás - egészségi állapotra gyakorolt hatása is. Mint megállapítják, közepes és erős bizonyítékok támasztják alá, hogy az egészséges táplálkozási szokások – zöldségek, gyümölcsök, teljes kiőrlésű lisztek, hüvelyesek, csonthéjasok és alacsony kalóriatartalmú állati termékek fogyasztása - egyben kedvezőbb környezeti hatással is bírnak, így előállításuk során kevesebb az üvegházhatású gázok kibocsátása, és kisebb a termőföld-, víz- és energiaigény is.

A jelentést összeállító szakértők azt is hangsúlyozzák, hogy az élelmiszerbiztonságot elősegítő életmód kialakítása érdekében a fogyasztókat képezni, tájékoztatni kell, és egyéni, valamint populációs szinten egyaránt ki kell alakítani az egészség kultúráját.

 

Meglepetések

 

 

Az élelmiszertermelés környezeti hatásainak figyelembe vételén túl a jelentés egyéb meglepetésekkel is szolgál, így a korábbi ajánlásoktól eltérően nem állít fel határértéket azzal kapcsolatban, hogy mennyi koleszterin fogyasztása egészséges.

A 2010-es irányelvekben a napi koleszterin-felvétel felső határát 300 mg-ban határozták meg, most azonban azt írják: „a koleszterin esetén nem veszélyes a túlzott fogyasztás, és a bizonyítékok arra utalnak, hogy nincs kapcsolat a szívbetegségek és táplálkozás során magunkhoz vett koleszterin között”. Az ajánlások a kávéivóknak is jó hírrel szolgálnak: a koffein ezentúl nem minősül kártékonynak. A bizottság szerint napi 3-5 csésze kávé – 400 mg koffein - az egészséges étkezés része lehet, és a bizonyítékok szerint a kávéfogyasztás csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség és a szív-ér rendszeri betegségek kockázatát. Azonban továbbra sem ajánlott cukrot, zsíros tejet vagy tejszínt tenni a kávéba.

 

A sófogyasztással kapcsolatos ajánlásokban is történt változás: a bizottság már nem javasolja, hogy a napi sófogyasztást mindenképpen csökkentsük 1500 mg-ra - még a magas vérnyomásban, cukorbetegségben vagy krónikus vesebetegségben szenvedők számára sem szükséges elérni ezt a határt.

 

Megállapítják, hogy az amerikaiak még mindig túl sok sót fogyasztanak – átlagosan 3500 mg/nap mennyiséget -, és azt javasolják, hogy ezt a mennyiséget csökkentsük legalább 1000 mg-mal (jó esetben 2300 mg-ra). A bizottság továbbá azt is javasolja, hogy a napi energia-felvételnek nem több, mint 10%-a származzon csak telített zsírokból, és ugyancsak nem több, mint 10%-a hozzáadott cukorból. Ez utóbbi mennyiség 12 teáskanálnyi cukrot jelent, míg az átlag amerikai naponta 22-30 teáskanálnyi hozzáadott cukrot fogyaszt, főleg gyümölcslevek és üdítő-, valamint energiaitalok révén. A cukorfogyasztás csökkentése érdekében olyan stratégiákat kell kidolgozni, amelyek arra bátorítják a lakosságot, és főleg a gyermekeket és a serdülőket, hogy vizet igyanak, ha szomjasak, hangsúlyozzák a szakértők.

 

 

Forrás:

Advisory Report of the Secretary of Health and Human Services and the Secretary of Agriculture: Scientific Report of the 2015 Dietary Guidelines Advidory Commitee.

 

kapcsolódó cikkek